lauantai 22. syyskuuta 2012

10 askelta brändin 'Sinä' luomiseen...

Elämme mielenkiintoisia aikoja, jona luodaan megatrendi, jossa ihmiset luovat omaa brändiään. Beyonce, David Beckham, Paris Hilton ja niin monet muut ovat sen aloittaneet, mutta sen pystyy nykypäivänä tehdä kuka tahansa. Mainostaminen Facebookin sivuilla on vasta kaksi vuotta vanhaa, YouTube ja Twitter ei sen kauempaa. Suomessa tämä on vielä tuoreempaa, viime vuonna suunnitellessani markkinointikampanjaa hotellissani, ohjeet Aalto Yliopistosta tuli englanniksi ja 'opettajat' käyttivät vielä englannin kielisiä termejä. Tämä oli tietysti helpompaa minulle, joka oli siitä alle vuosi aiemmin vielä asunut Lontoossa. Ajatukset vieläkin kulkevat englanniksi (osin erään työkumppanini vuoksi, joka on englantilainen), joten oli helpompaa kun termistö on vielä ajatuksessa mukana.
Aiemmin brändit ovat radiossa, TVssä ja lehdissä luotuja. Nykyisin voimme luoda brändin kokonaan elektronisessa muodossa Facebookissa, Twitterissä, YouTubessa jne. Kun menet tapaamiseen, sinut googlataan etukäteen ja tarkastetaan LinkedIn-profiili vähintään.

Eli kuinka luodaan brändi Sinä?



  1. Kerro intohimostasi
    Olet varmasti jonkun asian erikoisosaaja töissäsi, vapaa-ajan harrastuksen puolelta tai jopa olet kasvanut perheessä, joka on erikoistunut johonkin. Näistä voisin esimerkkinä mainita vaikkapa Linus Torvaldsin, jonka vanhemmat ovat sosialismin puolestapuhujia niin Linux on avoin kaikille ohjelmiston kehittäjille. Linus olisi voinut patentoida tai sulkea käyttöjärjestelmänsä ja tehdä hyvät rahat siitä, mutta olisiko Linux yhtä suosittu ilman avoimuutta. Gary Vaynerchuk oli taas nuorempana töissä viinakaupassa ja hän perusti uuden viinakaupan nettiin ja toimitti tilaustavarana kaikki kauppansa tuotteet suoraan kotiovelle. 
  2. Hanki itsellesi omalla nimelläsi olevan domain-nimi
    Jos oma nimesi on jo varattu niin intohimosi kohde voi olla se oma nimesi kuten Gary Vaynerchukilla on www.winelibrary.com
  3. Aloita blogisi kirjoittaminen
    Blogi-palvelimia on moneen lähtöön ja suurin osa niistä ovat ilmaisia kuten tämä Blogger tai toinen on WordPress, mutta lista ei lopu tähän. Etsi netistä itsellesi sopiva...
  4. Kirjoita päivityksiä usein ja omalla tekstilläsi
    Käytä myös muita viestintämuotoja kuin pelkkää kirjoitusta, video, audio ja pelit ovat myös mielenkiintoa herättäviä. Minullakin on oma videotili YouTubessa ja aion tuoda linkin peliin tässä blogissa jossain vaiheessa...
  5. Luo itsellesi Twittertili samalla nimellä kuin domain
    Twitter on tähän mennessä paras niche-markkinointityökalu koskaan. Twitterissä ihmiset pyytävät sinua mainostamaan itselleen. He kertovat Twitterille minkälaisia päivityksiä he haluavat nähdä ja kun löydät oikean #tagin (kuten #F1 jos sinulla on asiaa formuloista) niin ihmiset saavat kiinnostuksensa kohteen päivityksiä sinulta!!!
  6. Sitouta, kommunikoi ja mainosta tuotetta 'Sinä'
    Seuraa itse Twitterissä toisia ihmisiä ja tuotteita ja opit siinä samalla monta uutta asiaa itsekkin! Toisaalta voit sitä kautta tuottaa omia mielipiteitäsi asiasta kuin asiasta omalla brändilläsi.
  7. Luo Facebookiin sivu brändillesi, jota muut käyttäjät voivat 'tykätä' ja seurata
    Facebookin 600 miljoonaa käyttäjää on pohjana sinun seuraajillesi. Sivu ei voi olla oma profiilisi vaan sinun pitää tehdä erillinen brändin sivu. Tee se jo tänään!
  8. Luo ja optimoi LinkedIn profiilisi myös
    LinkedInissä on yli 100 miljoonaa ammatti-ihmistä, joiden keskiarvoansiot ovat 100000 US dollaria vuodessa. Tämän vuoksi he näkyvät Google-hauissa listan alkupäässä ja sinä haluat sinne myös! Voit myös linkittää Twitter-päivitykset suoraan LinkedIn-tiliisi, joten yksi päivitys näkyy molemmissa.
  9. Jos olet manageri tai johtaja yrityksessäsi, sinulla on varmasti PowerPoint-presentaatioita työsi puolesta. Voit tehdä niistä esityksen YouTube-tilillesi muille nähtäväksi, että he näkevät sinut työssäsi ja kuinka hyvä olet siinä! Voit myös jakaa ne Slidesharessa, näyttää kuvia itsestäsi työn ääressä Flikrissä (valokuvien jakoyhteisö). Kaikki nämä sosiaaliset yhteisöt näkyvät korkealla Googlehauissa.
  10. Tee muille helpoksi jakaa päivityksiäsi
    Laita FB, G+, Retweet-napit helposti näkyville, joten lukijasi voivat jakaa muille ajatuksiasi ja levittää 'ilosanomaasi'.
  11. Yksi neuvo kiellon päälle... Skype on myös hyvä olla olemassa
    Anna ihmisille mahdollisuus jutella suoraan kanssasi. Tällä tavalla he voivat tutustua sinuun suoraan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti