sunnuntai 19. elokuuta 2012

vanha tabu

Olen jo pitkään ajatellut tätä ja juuri luin tästä samasta aiheesta eli 50-60-luvulla franchise oli sama aikalailla vaarallinen sana mainita missään liike-elämän piireissä. Siitä puhuttiin, että se on laitonta, vaarallista ja menetät rahasi varmasti. Puhuttiin rahanpesusta ja rahastuksesta ja sitten tuli McDonald's.... Nykyjään on vaikea kuvitella kaupunkia missä tahansa maapallolla, missä ei olisi McDonald'sia. Tämä kyseinen ketju on alusta (no yritys on perustettu 1940 ja Ray Croc aloitti yrityksessä 1955 frachiseagenttina) lähtien toiminut franchise-periaatteella. Ray Croc ei omista esim. Mikkelin McDonald'sien liiketoimintaa vaan Mikkelissä noudatetaan hänen hyväksikokemaa järjestelmää ja siitä hyvästä Ray kietaisee hyvät rahat. Nykyjään maailmassa on Pizza Hut, Burger King, Subway ja monta muuta. jotka toimivat franchise-periaatteella ja Suomessa on Kotipizza, Hesburger ja taas monta muuta.
Mennään ajassa 50 vuotta tulevaisuuteen... Onko silloin yrityksiä, jotka toimivat franchise-periaatteella? Tottakai, se on hyväksi havaittu liiketoimintamuoto jo yli 100 vuotta. Onko silloin verkostomarkkinointiyrityksiä? Kyllä varmasti on. Verkostomarkkinointi on jo käynyt läpi omat 'kauhu'skenariot ja oikeudenkäynnit ulkomailla ja Suomessa. Kaikista yrityksistä yli 90% kaatuu ensimmäisen viiden vuoden aikana. Niinpä siellä joukossa on oltava osa verkostomarkkinointiyrityksistä. Joskus uutisissa kerrotaan jonkun ison yrityksen kaatumisesta Kaikkialla kaatuu yrityksiä, mutta kyllä niitä jää toimimaankin. Joten niistäkin on osa verkostomarkkinointiyrityksiä. Amway taitaa olla maailman vanhin verkostomarkkinointiyritys tällä hetkellä. Uusia tulee ja toisia menee, mutta Amway porskuttaa. Amway on käynyt oikeudenkäyntejä ja skandaaleja läpi puolustaen alaamme ylväästi. Nosta hattua amwayläisille tästä hyvästä. Todella hienoa, että on edelläkävijä. Sitä on helppo seurata perässä valmiiksi tampattua latua.
Luulen, että olemme juuri samassa vaiheessa, mitä franchiseketjut olivat 70-luvulla. Ensimmäiset maailmanvalloittajat ovat levinneet ja toiset seuraavat perässä. Onhan verkostomarkkinoinnissa nyt muutama kunnolla levinnyt koko maailmaan ja monta monta maanosien sisäisiä organisaatioita katselee ulospäin.
Verkostomarkkinointi on kuitenkin eettisin liiketoimintamuoto olemassa, ainakin tähän asti. Minun on pakko auttaa organisaatiotani voimaan hyvin, jotta voin itse hyvin. Minä haluan auttaa muitakin menestymään; etsin koko ajan uusia ystäviä, jotka haluavat elämältä enemmän. Mikäpä sen parempi tapa toimia? Jos haluat joukkoon mukaan laita nimesi ja sähköpostiosoitteesi viereiseen laatikkoon ja saat seitsemän opetusvideota virheistä, joita verkostomarkkinoijat tekevät. Jos sen jälkeen vielä kiinnostaa olla edelläkävijä liike-elämässä niin otat varmaan yhteyttä, jos et olet jo ottanut ennen sitä... Tervetuloa joukkoon!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti